piątek, 31 sierpnia 2018

Kolekcji świętych Wawrzyńców ciąg jeszcze dalszy, część druga

W czasie ostatniej drogi widziałem kilkunastu świętych Wawrzyńców. Widać jednak, że popularność tego świętego np. we Francji jest znacznie mniejsza niż w krajach naszej części Europy. Mimo wszystko zebrała się miła kolekcja, z której prezentuję kilka wybranych dzieł.


Powyżej przedstawienie świętego w kościele farnym pw. św. Dionizego i Idziego w Schwarzenfeld, w niemieckim Górnym Palatynacie. Podobne obrazy w medalionach pokazywałem już z Łowicza i Trzebnicy.


Do miast świętego Wawrzyńca należy Norymberga. Część Starego Miasta położona na południowym (lewym) brzegu rzeki Pegnitz skupiona była zawsze wokół kościoła parafialnego pw. św. Wawrzyńca, ta na północnym - wokół kościoła pw. św. Sebalda (widoczny w tle). Na rogu budynku przy farze św. Wawrzyńca jest jeden patron...


...na fasadzie kościoła drugi...


...i trzeci...


...jest wreszcie sama krata użyta jako herb na przykościelnej studni.


Południowy portal katedry pw. św. Szczepana (Saint Étienne) w lotaryńskim Metzu pozwala zobaczyć tego, wyjątkowo kędzierzawego świętego. Niestety, nie jest to zabytek średniowieczny. Cały portal wzniesiono w miejscu starszego, bardzo już zniszczonego, w końcu XIX wieku.


Wewnątrz da się diakona Wawrzyńca zobaczyć jeszcze na witrażu. Od tego momentu, ku mojemu smutkowi, nie udało mi się już zobaczyć żadnego Wawrzyńca. Na pewno ominąłem kilku w zamkniętych kościołach, choćby w Chavonne. Jednak co się odwlecze, to nie uciecze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz