poniedziałek, 24 kwietnia 2017

C. i k. obrazki kolejowe, część druga

Pociąg z Budapesztu mknął do Segedynu przez rozległą Wielką Nizinę Węgierską. Co ciekawe, bilety na różnej klasy pociągi na Węgrzech (tak samo jest na Słowacji) różnią się od siebie w niewielkim stopniu. Do podstawowej taryfy dodawane są dodatki za rezerwowane miejsce czy za szybszą klasę pociągu, ale w sumie przedział cen biletów na wszystkie pociągi tej samej relacji jest podobny. Dla połączenia Budapesztu z Segedynem zamyka się między sumami 3410 i 4005 forintów (ok. 45-55 zł)1. Różne bilety polskiej Intercity - co mało zrozumiałe tak dla nas, jak dla turystów zagranicznych - różnić się mogą cenami o setki procent. Przykładowo, dla połączenia Warszawy z Krakowem na dzisiaj, na dzień roboczy jest to zakres od 60 do 150 zł (przy przewadze tej drugiej kategorii i przy bardzo podobnym czasie jazdy)2. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której podróżowanie po kraju stanie się luksusem.


Tablica pamiątkowa na dworcu w Segedynie, upamiętniająca uruchomienie w 1854 roku połączenia z Budapesztem. Świeci już urocze, wiosenne słońce Południa. Do granicy z Serbią jest stąd siedem i pół kilometra.


Dworzec w Segedynie jest pamiątką węgierskiej Belle Époque, prawdziwym pałacem epoki pary.


Przeszedł niedawno kompleksowy remont. Choć dworzec jest typowym przykładem dworca końcowego (tj. terminus), wsuniętego łukiem do śródmieścia, to jednak z Segedynu rozchodzą się promieniście trzy linie kolejowe do Budapesztu, Békéscsaby i Röszke (ta ostatnia bez ruchu pasażerskiego, jeżeli się nie mylę). Jest też rozpoczynająca się na wschodnim brzegu lokalna linia kolejowa na Makó. Choć biegnie ona przez Kiszombor, rozkład jazdy nie pozwolił mi z niej skorzystać, czego żałuję. To jedyne miejsce, do którego w czasie tej wycieczki mogłem dojechać pociągiem, ale tego nie zrobiłem. 


Dworzec w Segedynie pięknie prezentuje się również wieczorem.


Miałem na docenienie tego faktu sporo czasu, ponieważ pociąg do Budapesztu był kilkadziesiąt minut opóźniony.


Na osi kończących się nieopodal torów widać pięknie podświetloną sylwetkę segedyńskiej katedry. Do jej architektów należał wspominany już przy okazji pomnika Stefana Wielkiego w Budapeszcie Frigyes Schulek.



Ciekawym akcentem kolejarskim jest działająca w Segedynie sieć tramwajowa. Obsługują ją między innymi Swingi produkcji bydgoskiej Pesy. 


Po mieście jeździ między innymi pierwszy eksportowany z Bydgoszczy tramwaj; ozdabia go pamiątkowy napis. Niestety, choć widziałem ten pojazd, nie zdążyłem mu zrobić zdjęcia.


O poranku na Keleti.


Elektryczny zespół trakcyjny Talent wjeżdża na stację Lébény-Mosonszentmiklós w drodze z Wiednia do Győr.



Stacja kolejowa Bruck an der Leitha w Bruckneudorf, dawnej Királyhida. Skromna, choć elegancka budowla jest w wielu miejscach wykończona drewnem. Interesującym z naszego wschodnioeuropejskiego punktu widzenia elementem jest obszerny, kryty parking dla rowerów (Polacy są w fazie fascynacji indywidualnej motoryzacją, jakieś półtora pokolenia za Europą Zachodnią). W kilkadziesiąt minut można się stąd dostać do Wiednia.


W oczekiwaniu na pociąg Austriackich Kolei Federalnych (Österreichische Bundesbahnen) z Wiednia do Bratysławy.


Piętrowy pociąg typu push-pull z Wiednia skończył bieg na stacji Bratislava-Petržalka. Oznaczony jest symbolem chyżej łasicy, podobnie jak dziesiątki innych pojazdów kursujących po Austrii i okolicach.


Zdobiący główny dworzec w Bratysławie fresk ze szczęśliwie minionej epoki.


Znowu na stacji Żylina. W oddali Mała Fatra.


Słowacki pociąg, ciągnięty przez lokomotywę elektryczną serii 162 zakończył bieg na stacji Zwardoń. Za chwilę lokomotywa zostanie przetoczona na koniec składu, który ruszy z powrotem do Żyliny przez kisucką Czadcę. Można więc w ten sposób przekroczyć pociągiem granicę, co wyjątkowe na lokalnych polskich liniach kolejowych. Niestety, zastosowana taryfa międzynarodowa znacznie podraża bilet. Miłośnicy kolejowych podróży powinni przejść się w kwadrans do Skalitego i zaoszczędzić w ten sposób nawet osiem euro.

To tyle, jeżeli chodzi o zwarte tematy z lutowej wycieczki. Pozostaje obszerny przegląd zdjęć, których w osobne artykuły już łączyć nie będę.

1 - wyszukiwarka połączeń na stronie http://elvira.mav-start.hu/
2 - wyszukiwarka na stronie http://www.intercity.pl/pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz