Gdy przekroczycie już drzwi mikulaskiej synagogi i miniecie przedsionek, zobaczycie, Czytelnicy, taki widok.
Układ jest typowy, znany nam choćby z warszawskiej synagogi Nożyków: trzy nawy, z których dwie boczne przedzielono w połowie wysokości emporami. Całość pokryta secesyjnymi zdobieniami. Łuk, wieńczący wschodnią ścianę zamyka początek modlitwy: "Szema Israel Adonaj1 Elohejnu Adonaj Ehad" - "Słuchaj Izraelu! Bóg jest Naszym Panem, Bóg jest Jedyny". Pod tym łukiem znajduje się, rzecz jasna, aron hakodesz - bogato wykończone pomieszczenie na zwoje Tory.
W jego zwieńczeniu dostrzec można tablice Dziesięciorga Przykazań, a tuż nad nimi hebrajskie słowa: "Naase weniszma". To cytat z Księgi Wyjścia, rozdział 24, wers 7: "uczynimy i będziemy posłuszni"2.
W samym centrum dekoracji, w złotej rozecie wpisano słowo "הוה", będące jednym z określeń Boga (to forma czasownika "być"; skojarzcie to, Czytelnicy, z Wj 3,14: "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM"2). Wokół rozciąga się kolejny cytat, tym razem z Księgi Powtórzonego Prawa (33,4): "Mojżesz
dał nam Prawo - dziedzictwo społeczności Jakuba”2.
Synagoga jest obecnie wykorzystywana na potrzeby wystaw i koncertów. Wymaga jednak dalszych prac remontowych.
Znajomość języka hebrajskiego na pewno pomaga zrozumieć otaczające nas piękno. Na szczęście docenić je można i bez tej wiedzy; wystarczy szacunek do dzieł przeszłości.
2 - cytaty z Biblii za "Biblią Tysiąclecia".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz