czwartek, 19 maja 2016

Dziedzictwo społeczności Jakuba (wnętrze)

Gdy przekroczycie już drzwi mikulaskiej synagogi i miniecie przedsionek, zobaczycie, Czytelnicy, taki widok.


Układ jest typowy, znany nam choćby z warszawskiej synagogi Nożyków: trzy nawy, z których dwie boczne przedzielono w połowie wysokości emporami. Całość pokryta secesyjnymi zdobieniami. Łuk, wieńczący wschodnią ścianę zamyka początek modlitwy: "Szema Israel Adonaj1 Elohejnu Adonaj Ehad" - "Słuchaj Izraelu! Bóg jest Naszym Panem, Bóg jest Jedyny". Pod tym łukiem znajduje się, rzecz jasna, aron hakodesz - bogato wykończone pomieszczenie na zwoje Tory.


W jego zwieńczeniu dostrzec można tablice Dziesięciorga Przykazań, a tuż nad nimi hebrajskie słowa: "Naase weniszma". To cytat z Księgi Wyjścia, rozdział 24, wers 7: "uczynimy i będziemy posłuszni"2.


W samym centrum dekoracji, w złotej rozecie wpisano słowo "הוה", będące jednym z określeń Boga (to forma czasownika "być"; skojarzcie to, Czytelnicy, z Wj 3,14: "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KTÓRY JESTEM"2). Wokół rozciąga się kolejny cytat, tym razem z Księgi Powtórzonego Prawa (33,4): "Mojżesz dał nam Prawo - dziedzictwo społeczności Jakuba”2.


Synagoga jest obecnie wykorzystywana na potrzeby wystaw i koncertów. Wymaga jednak dalszych prac remontowych.


Znajomość języka hebrajskiego na pewno pomaga zrozumieć otaczające nas piękno. Na szczęście docenić je można i bez tej wiedzy; wystarczy szacunek do dzieł przeszłości. 

1 - w tekście oryginalnym w tym miejscu występuje Imię Boże, które zgodnie z tradycją zastąpiłem słowem "Bóg".
2 - cytaty z Biblii za "Biblią Tysiąclecia".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz